Dorre tror på speed to market – och håller fast vid sitt vinnande koncept.

Dorre tror på speed to market – och håller fast vid sitt vinnande koncept.

Företaget Dorre grundades 1963 av Ove och Inga-Lisa Johansson i Borlänge och drevs till en början i familjens källare. Sortimentet bestod vid den här tiden främst av mässing och smide som tillverkades av lokala hantverkare.

 

Efter ungefär tio år hade Dorre växt ur källarvåningen och man flyttade verksamheten till de nuvarande lokalerna. Dessa har sedan dess byggts till i omgångar, för att numera inkludera huvudkontor, lager och butik. Under mitten av 1980-talet blev det dags för sönerna Lars och Christer att ta över driften. Till en början förblev upplägget oförändrat men i takt med att konkurrensen hårdnade alltmer övergick man till att producera först i Europa och sedan Asien. Parallellt med detta utvecklades sortimentet mot köksartiklar och blev bredare, med ett stort antal nyhetslanseringar varje säsong.

 

Ett väletablerat familjeföretag

Numera drivs Dorre vidare som ett familjeföretag i tredje generationen av Lars båda söner Robin och Roy, tillsammans med Lars och Christer som support. Det finns tre affärsområden, Kök, Bar och Living, där alla produkter tas fram inhouse, av Robin och Roy, Christer och Lars. Tillverkningen sker bland annat i Kina och Indien, med hjälp av ett lokalt sourcingkontor i Shanghai. Dessutom gör Robin och Roy flera resor per år för att besöka sina leverantörer.

 

”Det är en stor utmaning att ta över företaget från Lars och Christer. Vi vill driva det vidare i samma regi, för att inte ’ändra på ett vinnande koncept’. Samtidigt jobbar vi på att effektivisera inköpsprocessen för att göra den snabbare”, säger Robin Johansson. Snabbhet och flexibilitet är nyckelfaktorer i Dorres affärsidé. Företaget har bara sju anställda, vilket ger korta beslutsvägar och möjliggör en snabb process för produktutveckling och lansering. På samma gång finns kontoret i Shanghai där för att garantera produkternas standard.

 

Tror på speed to market

”Vi tror på speed to market. I dagens föränderliga detaljhandelslandskap behöver man hela tiden ha ett litet försprång. Dorre är inget trendsättande företag men vi är snabba på att fånga upp trenderna. Risken för oss är att vi köper på oss mer än vi kan sälja. Å andra sidan har vi möjlighet att ta hem storsäljande produkter en gång till innan säsongen är slut”, fortsätter Robin. Han berättar att han och Roy får mycket av sin designinspiration från tidskrifter, blogginlägg och fysiska butiker. Dessutom bidrar personalen i Asien med insikter i vad som går bra på andra marknader. Även brödernas farbror, Christer, är delaktig som konsult i att ta fram nyheter.

 

”Det är väldigt spännande att se hur vi kan fortsätta att utveckla Dorre framöver. Det är ett väletablerat företag, som Roy och jag har växt upp med, vilket gör att man får känslan med sig i ryggmärgen”, säger Robin.

 

Ökad igenkänning

Under de senaste åren har Dorre blivit mer känt och igenkänt av gemene man. Detta kan till en del ha att göra med förpackningarnas design, som har gjorts om för att vara snyggare och mer tidsenlig. Dessutom arbetar man nu mer och mer med vackra miljöbilder hos sina återförsäljare på nätet, vilket har fått mycket bra respons från kunderna i form av ökad köpkraft. I och med den växande e-handeln tittar man även på kartongernas format, så att de går att skicka utan problem.

 

För framtiden vill Robin och Roy nå ut till ännu fler med sitt budskap om vilka Dorre är och vad varumärket står för, i form av arv, historia och kvalitet. När det gäller produktutveckling håller man bland annat på att bredda köksdelen för att kunna erbjuda ett komplett kökssortiment åt mindre butiker. Ett annat fokusområde är Living, som är det nyaste affärsområdet och kanske det som är svårast att definiera. Här tittar man just nu mycket på småmöbler, som fortfarande är lämpliga för e-handel. Barsegmentet beskriver bröderna som ett av företagets starka kort.

 

Öppna för nya möjligheter                     

Idag finns Dorre primärt på den svenska marknaden samt genom återförsäljare online även i Norge, Danmark och Finland. Dessutom har man nyligen inlett ett samarbete med en plattform ute i Europa. ”Vår tyngdpunkt ligger definitivt på Sverige än så länge, samtidigt som vi är öppna för förfrågningar och nya idéer”, förklarar Roy.          

 

Gällande Dorres egen hemsida och webbutik planeras det att efterhand uppdatera den till en ännu attraktivare version. Här finns hela varumärkets sortiment tillgängligt, samt information om företaget. På sikt vill man även ta ett större grepp på sociala media, som just nu enbart är knuten till butiken i Borlänge med omnejd. ”Tanken med vår hemsida är att den ska fungera som ett inspirerande showroom, där man som kund också har möjlighet att köpa produkterna”, fortsätter Roy. Det finns även två fysiska showroom i Göteborg och Stockholm, varav det senare kommer att ha öppet under hela Formex-veckan.

 

Planen framåt för Dorre är att bolaget ska ha en fortsatt hållbar tillväxt, som kan ge stöd för att utveckla affären vidare. ”Vi är fortfarande ett relativt litet företag, med styrkan att vi har konkurrenskraftiga priser. Ibland kan det vara svårt att hävda sig mot de stora konkurrenterna, som har större volymer. Samtidigt utgör det också en möjlighet, i och med att vi fortfarande kan plocka marknadsandelar där vi är verksamma och på nya marknader”, säger Robin avslutningsvis.

 

Detta är ett reportage från Designbase - https://designbase.se/generationsskifte-i-familjef%C3%B6retaget